Amsterdam - Johannesburg

Zondag 18 maart, 7.15 uur worden we door Patrick naar Schiphol gebracht waar we om 8.00 uur aanwezig moeten zijn om onze tickets in ontvangst te nemen. We vertrekken mooi op tijd. aankomst in Johannesburg 22.30 uur(plaatselijke tijd 1 uur later), waar we kennis maken met onze gids Joop en chauffeur Corrie.

Nadat alle bagage van ons 32 mensen tellende gezelschap in de bus is vertrekken we naar het Misty Hills Country Hotel net buiten Johannesburg.Een mooi resort met leuke lodges waar we menig keer de weg kwijt waren. Nog even met een drankje bijkomen van de reis en dan slapen. De volgende dag worden we namelijk om 6.30 uur gewekt.

Johannesburg - Pretoria

Maandag 19 maart, Na een goed ontbijt vertrekken we om 7.30 uur richting Pretoria. Eerst brengen we een bezoek aan één van de bekendste goudmijnen, de Premiermijn, waar we ons, getooid met een helm op, laten rondleiden en informeren door Inge onze gids aldaar. Hier werd in 1906 de grootste diamant ter wereld gevonden, de "Cullinan", met een ruw gewicht van 3106 karaat. Deze is in Amsterdam geslepen door diamantslijperij Asscher.

Dan naar Pretoria. Eerst geld gepint, speciale stekker gekocht en en geluncht. Hierna hebben we een rondtour door Pretoria gemaakt en o.a. de Uniegebouwen, het administratieve hoofdkwartier van de Zuid-Afrikaanse regering, bezichtigd die gelegen zijn op de heuvelrug Meintjeskop en een uitzicht biedt over het oostelijk deel van de stad.